Reserapport Birka Paradise 2005-01-18 – 2005-01-19

 

08:25 Avresa från Eksjö med länstrafiken för att byta till Birka Lines anslutningsbuss i Jönköping med avgång 10:15. Fick alltså vänta en stund i Jkpg men passade på att äta frukost där. Då jag väntade på bussen kände jag mig rätt ensam med undantag för en äldre man som såg ut att vänta på samma buss. Men då bussen kom så pratade han bara kort med chauffören och sen försvann han. Har senare fått veta att han hade drabbats av akut magsjuka och då är det kanske inte någon hit att sätta sig på en båt. Så jag var ensam passagerare på bussen ända till Linköping där det klev på 10 pers, sedan två till i Norrköping samt en i Nyköping så när vi anlände till Stadsgårdskajen var vi 14 pers på bussen. Under resan gjordes ett stopp vid Nyköpingsbro på ca 30-40 minuter då man hade möjlighet att få i sig lite mat. Då vi rullade in mot Stadsgårdskajen någon gång mellan 15:00 – 15:15 (tror jag det var) såg jag Viking Gabriella och Cinderella vid kaj. Efter att vi klivit av bussen och rusat in i terminalen i hälleregnet blev det en stunds väntan innan incheckningen började och då var vi max 100 pers som väntade på detta. Efter incheckningen blev det säkerhetskontroll som på flyget innan man fick sätta sig att vänta på att få gå ombord. Under väntan spelade en trubadur på en liten scen och även om jag inte tyckte att han var någon höjdare verkade han vara uppskattad av de övriga passagerarna. Kan förresten nämna att i början innan fler passagerare kommit var medelåldern mellan 60-70 men den sjönk något ju närmare insläppet vi kom. Ungt folk kommer sent skulle man kanske kunna säga.

 

Till slut, kl 17:30, fick vi gå på och jag gick till vänster och kom således in vid huvudentrén. (Tackar Jessika för denna info från hennes reseberättelse tidigare på forumet). Nu visade det sig dessvärre att min hytt låg i aktern så jag fick ta mitt pick och pack och knata ner till det aktra trapphuset och köa för hisstransport till däck 8 där hytten (nr 8402) låg. Till slut så kom jag till min hytt som visade sig ha utsikt rakt akterut vilket var en riktig höjdare. Jag är otroligt tacksam för det tips jag fått från Micke Asklanders bilder på FoF om att hyttnyckeln används för att sätta på strömmen i hytten för det var nästintill becksvart i hytten då jag öppnade dörren och det var t.o.m lite svårt att hitta kortfacket för strömmen men eftersom jag visste att där skulle finnas ett så gav jag mig inte och efter lite letande så fick jag på lyset. Undrar dock hur många gäster det är som inte känner till detta och får krångla innan de får lyse i hytten? Birka får väl hänvisa dem till FoF om de undrar över något. ;) Hade varit lite smartare om det fanns någon form av ledbelysning just när man öppnar dörren samt någon liten anvisning om hur detta med strömmen funkar. Kanske det finns i andra hytter, men i min fanns det inget av detta. Hur som helst så var hytten väldigt fin och då det var Birka Class fanns där även ett kylskåp vilket inte var så dumt.

 

Efter att ha kommit tillrätta någorlunda och gjort en snabbomklädning bar det av till restaurangen Four Seasons där jag var inbokad på 1:a sittningen kl 18:00. Reagerade lite över att de envisas med att kalla det dukning och inte sittning, kanske där finns någon som kan förklara detta? Då jag kom till mitt bord visade det sig vara en riktig hit. Då jag åkte själv fick jag ett bord för två, det enda sådant med utsikt genom de stora fönstren i aktern. Man satt inte precis vid fönstret utan precis bakom fönsterborden, men då man satt i linje med färdriktningen så fick man en kanonutsikt rakt akterut utan att behöva vrida på huvudet eller så. Så under måltiden hann jag med att notera några möten i form av Amorella, Silja Festival samt Sky Wind. Fick ganska omgående en packe menyer i handen. Det var en dryckesmeny, en matmeny samt en Vinterreameny. Matmenyn var ganska rörig tycker jag och man fick inte riktigt grepp om de ”olika” köken som var representerade där. Till slut valde jag en trerätters SPA-meny där jag som varmrätt valde kalvmedaljong istället för det fiskalternativ som fanns att välja. Kommer inte ihåg i detalj vad resten hette förutom desserten som var en citronsorbét med jordgubbssallad. Som sig bör på en finare restaurang var maten snyggt upplagd och aptitlig även för ögat. Tyckte dock att det var lite för lång väntetid mellan de olika rätterna men det beror nog i första hand på att jag var så otroligt hungrig. Kan passa på och nämna att jag hade förbokat denna måltid och då betalat 240:-. Det innebär att då man ska äta har man 240:- och allt utöver dessa 240:- får man lägga till för. Min måltid gick totalt på 286:-, dvs SPA-meny 270:- samt en mineralvatten 16:-. Så jag fick betala 46:- då måltiden var avslutad eftersom 240:- redan var betalat vid bokningen.

 

Efter maten gav jag mig ut på en liten upptäcksfärd och kollade runt vad som finns ombord. Det allmänna intrycket är att det är ett välbyggt fartyg med undantag för några småskavanker som dock ter sig mer irriterande när man tänker på hur ny hon är. Dels är det de små listerna som sitter i hissarna, de har redan börjat lossna och det saknas ett par stycken i varje hiss. Det ser inte snyggt ut då det förtar helhetsbilden. En annan sak som jag inte begriper är alla små anslag i form av inplastade A4 som man sätter upp överallt för att informera om ditten och datten. Det ser väldigt billigt ut och ett förslag vore att skaffa en enkel form av ramar, ett snyggt papper med någon form av mönster. Sedan skriver man ut sina anslag och plastar in dem och trycker in i ramarna. Har sett smarta lösningar för detta på olika hotell där t.ex Varbergs kurort är en riktig pärla i konsten att informera gästerna på ett snyggt men enkelt sätt.

 

Då jag åkte på en tisdag och det inte var mycket passagerare undrade jag lite hur underhållningen på Paradise skulle se ut, men av allt att döma var alla evenemang välbesökta och man fick inte intrycket av att det hela gick på halvfart. Fick för övrigt i slutet på resan veta att det var 600 pers med på denna kryssningen, så det fanns gott om plats. Mig passade det dock utmärkt för man slipper trängas och stressa för att hitta platser att sitta på osv.

 

Ett besök i taxfreebutiken Freeport blev det även under kvällen och den får klart godkänt. Just nu har man Vinterrea på en mängd olika grejer så Whiskyn och cigarretterna som jag lovat en kompis att köpa blev nån hundring billigare tillsammans. Eftersom jag själv snusar blev jag positivt överraskad att de tog 165:- för en stock löst Grovsnus. Har för mig att jag gav 175:- på Silja Symphony i höstas. Passade även på att köpa en gammal finsk favorit, Leijona tjärpastiller. Kan inte någon börja sälja dem i land här i Sverige? Om man handlade för mer än 800:- på ett inköpskvitto fick man en fri kryssning med Paradise. De missade för övrigt att notera på hyttnyckeln att jag handlat, något som de dock gjorde på de som kom efter mig.

 

Då det varit en lång dag och jag inte reste för att partaja utan kolla in fartyget och koppla av så blev det sänggång vid 24-snåret efter lite tv-tittande i hytten. Signalen försvann dock emellanåt så man fick gissa sig till vad som hände i rutan under avbrotten som var allt från 5 sekunder upp till någon minut i värsta fall. En annan grej som jag förstår kan vara svårt att lösa rent praktiskt är att man inte har någon fjärr till tv’n utan man får byta kanal på tv’n. Inser dock att skulle man ha en fjärr i varje hytt skulle man snart få ha en armé med fjärrkontrollsreparatörer som inte gjorde annat än att laga och leta borttappade fjärrkontroller.

 

Natten förflöt lugnt och jag sov hyfsat med undantag då Paradise lade till i Mariehamn, då vaknade jag till ett par gånger. Vaknade vid 7:30 på morgonen och ca 8:30 intog jag frukost i Grand Buffé. Inget att klaga på där utan enkelt att hitta och där fanns det mesta man kan önska. Ett extra plus till de små minifrallorna de har där, otroligt goda. Fick för övrigt samma sorts fralla till maten i Four Seasons kvällen innan.

 

Efter frukosten gjorde jag ett kort besök i hytten och hann med att se Silja Europa komma in samtidigt som vi lämnade Mariehamn. Därefter åkte jag upp till däck 10 och kollade om där var något folk som låg och solade sig i den konstgjorda solen. Där låg 3-4 pers men ingen badade i poolen då där var som ”hela havet stormar”.

 

Bokade in mig på en behandling på SPA-avdelningen och då ingår även bad i Aqua-SPA samt beachen. Så jag gick ner till hytten och hämtade badbyxor och provade i tur och ordning de olika baden. Favoriten blev utomhusjaccuzzin som hör till Aqua-SPA. Det var en klart häftig känsla att ligga i det varma vattnet utomhus med en härlig utsikt över Ålands hav. Provade även på lilla varmbadet i Aqua-SPA men hoppade över kallbadet. Gick därefter ut och provade ”beachen”. Den ”stora” poolen var ingen höjdare, där gick mest stora vågor och då den inte är så djup så stänkte det mest vatten hela tiden. Håller med de som tidigare skrivit och påpekat att den är för liten. De två jacuzzis som flankerar poolen var helt ok men det hela är så korkat arrangerat så man får gå runt och krångla för att komma i dem. Svårt att förklara men det är väldigt rörigt med olika gångar osv. just vid beachen. Slutligen provade jag på att ligga en stund i ”Solen” och det var väl helt ok men kändes lite fånigt på nåt vis. Där gick hela tiden förbi andra passagerare och kollade om där låg någon i solen precis som jag själv tidigare gjort under morgonen.

 

Efter ”solandet” (max 5 minuter) gick jag och duschade och sen var det dags för en halvkroppsmassage inne på SPA-avdelningen. Den var helt ok men jag saknade möjligheten att ligga och slappa en stund efter som brukar finnas på landbaserade SPA, alltså ett rum med vilstolar och lugn och ro dit man går direkt efter behandlingen. Däremot måste jag ge ett stort plus till juice- och fruktbuffén som man hade fri tillgång till som SPA-gäst. Spabehandlingen kostade 380:- och då ingick lån av tofflor, handduk och badrock, Aqua-SPA, juice- & fruktbuffé samt tillgång till beachen med sol.

 

Efter SPA-besöket gick jag och tog en fika i Café Brazil. Det blev en bit cheesecake (22:-) och en capuccino (20:-). Denna cheesecake var sagolik och det var med stor glädje jag senare återsåg en likadan under lunchbuffén. Efter fikat kollade jag runt lite för att se vad som kan vara värt att fotografera vid nästa resa. Hade hoppats på att få min nya kamera innan denna resa men så blev det inte utan det får bli lite snygga bilder nästa gång.

 

Kl 14:00 var det dags att äta lunchbuffén i Grand Buffé. Endast hälften av buffédiskarna användes då vi inte var så många gäster denna resa. Där fanns dock ett bra urval av både kallt och varmt samt desserter och lyckan var total då jag fann den goda cheescake jag tidigare smakat på vid fikat så det blev en stor bit av den efter maten. Måste säga att buffén var en glad överraskning, mycket god mat och väldigt prisvärd. Hade förbokat även denna och betalade 150:- inklusive dryck och då gäller det alla drycker utom snaps till maten som servitriserna istället går runt med brickor och erbjuder gästerna.

 

Efter lunchen begav jag mig ner till Club Copacabana där det var dragning i reselotteriet som anordnats. Vid incheckningen fick man en lapp att fylla i om man ville delta i detta lotteri där man kunde vinna ett presenkort på 8000:- hos Fritidsresor. Man lottade även ut en kryssning med Paradise. I samband med denna dragning blev det lite show och sång av två tjejer och en kille som var väldigt bra. De showade vid ett flertal tillfällen men det var först denna gång som jag tog mig tid att riktigt se det hela.

 

Då de sjungit en avskedssång tackade kryssningsvärden och önskade alla välkomna tillbaka och därefter bar det av till hytten för att göra sig i ordning för landgång. Då vi åkte in mot Stadsgårdskajen såg jag Mariella och Cinderella vid kajen, dessutom mötte vi en stund tidigare Birka Princess på väg ut.

 

Landstigningen flöt på väldigt bra ända tills jag klivit på bussen och upptäckte att jag glömt min lilla väska med plånbok och mobiltelefon i hytten. Så jag fick gå tillbaka för att hämta den och istället för att gå den ”rätta” vägen gick jag tillbaka genom utgången där det kom fullt med folk på väg av båten. Men jag tänkte att om man skulle gått till incheckningen osv. för att komma ombord hade det tagit hur lång tid som helst. Istället kom jag snabbt tillbaka till hytten och kunde hämta min väska. Lite intressant det hela med tanke på den säkerhetskontroll de har om man går den ”rätta” vägen. Verkar inte som de ens tänkt tanken på att en tänkbar terrorist eller vem som helst faktiskt kan gå in bakvägen utan att någon kollar så själva idén med säkerhetskontrollen ter sig som lite larvig då. Men jag förmodar att det kommer att bli bättre koll när terminalen är färdig då det nu är ett enda stort provisorium.

 

På bussen tillbaka var vi bara 4 pers. Gänget från Linköping åkte med en annan buss men detta gjorde att resan hem gick mycket snabbare. Vi var framme i Jönköping 20:45 och sen åkte jag hem med en kompis som kom och hämtade mig så 21:30 ungefär var jag hemma i Eksjö.

 

Pratade med en hel del andra passagerare under denna kryss och de flesta var väldigt nöjda. De enda som muttrade var ett par äldre tanter som tydligen var stammisar på Birka Princess och som saknade det ”gamla vanliga”. Generellt har jag fått intrycket av att väldigt många pensionärer söker sig till Birkas båtar då de är lite lugnare och samtidigt väldigt fina och fräscha. Busschauffören på resan hem berättade att där finns folk som åker t.ex varje onsdag just för att de då vet att andra stammisar åker just den dagen. Var för övrigt lite nyfiken om hur detta med anslutningsbussarna är ordnat och han berättade att Birka har avtal med Connex som står för bussar med chaufför och som sköter hela den biten.

 

Sammanfattningsvis får jag säga att det var en lyckad resa utan några större besvikelser utan mest positiva upplevelser. Jag kommer helt klart att åka med Birka Paradise igen och det inom en inte alltför avlägsen framtid.

 

Tack för ordet

 

Peter